Handelscontacten tussen Zeeland en de Verenigde Staten

Zeeuwse bedrijven met een Amerikaanse achtergrond zorgen met elkaar voor vijfduizend banen in de provincie. De belangrijkste bedrijfstakken zijn chemie en voeding, gevolgd door machinebouw en dienstverlening. Amerikaanse bedrijven zijn gevestigd in de gemeenten Terneuzen, Goes, Middelburg, Vlissingen en Reimerswaal. Maar ook in de negentiende eeuw waren er al handelscontacten tussen Zeeland en de Verenigde Staten.

Zeeland-Amerika Lijn

In 1869 werd geprobeerd om een lijndienst per schip tussen Vlissingen en New York op te zetten. De ondernemers en bestuurders van Middelburg en Vlissingen waren enthousiast. Geld was er echter niet, ook al was de timing perfect omdat de havens werden gemoderniseerd. Het Kanaal door Walcheren werd aangelegd en naast het kanaal kwam een spoorlijn te liggen.

Werk

De Zeeland-Amerika Lijn kwam er niet, maar de discussie leidde wel tot de oprichting van de Holland Amerika Lijn (HAL). Vanaf 1873 ging deze maatschappij vanuit Rotterdam op New York varen. De HAL zorgde ook voor werk in de Vlissingse haven. Op de werf van Koninklijke Maatschappij De Schelde werden in 1955 de motoren voor de laatste versie van de Rotterdam gebouwd. Ook bouwde De Schelde voor dezelfde maatschappij vrachtschepen zoals de Kinderdijk in 1955-1956.

De Kinderdijk bij De Schelde in Vlissingen, 1955. (Gemeentearchief Vlissingen, foto Dert, Vlissingen)De Kinderdijk bij De Schelde in Vlissingen, 1955 (Gemeentearchief Vlissingen, foto Dert, Vlissingen).

Lampvoeten

De Amerikaanse ondernemer Theodore Mace legde in 1897 aan wat nu de Maisbaai in Middelburg is de basis voor een fabriek van lampvoeten. Deze werkplaats groeide uit tot de Vitrite-fabriek.

Vitrite in Middelburg. (Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbank Zeeland)Vitrite in Middelburg (ZB, Beeldbank Zeeland).

Consulair agent Auer

In 1899 werd cargadoor (scheepsmakelaar) Pieter F. Auer gevraagd om consulair agent van de Verenigde Staten te worden in Vlissingen. Druk had hij het niet met deze functie, maar hij nam zijn positie zeer serieus, dertig jaar lang. Zijn belangrijkste taak was om producten die naar de Verenigde Staten werden uitgevoerd, voor de invoerrechten te voorzien van een bewijs van waarde. Hij verstrekte ook informatie over Amerikaanse producten aan potentiële leveranciers, maar veel vraag was er niet. Ook voor de belangenbehartiging van Amerikaanse staatsburgers was zijn steun niet echt nodig. Er woonden op dat moment immers geen Amerikanen in Zeeland.

Fokker vliegtuigfabriek in Veere. (Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbank Zeeland)Fokker vliegtuigfabriek in Veere (ZB, Beeldbank Zeeland).

Vliegtuigbouwer in Veere

Tussen 1919 en 1926 werden in Veere Fokker F-3 toestellen en watervliegtuigen in elkaar gezet in loodsen die eerder door de marineluchtvaart werden gebruikt. In 1921 bouwde Fokker hier twee F-4 toestellen die aan Amerika werden verkocht. De Fokker 4 was het eerste vliegtuig dat in 26 uur non-stop van New York naar San Diego vloog. In 1923 doopte Fokker zijn bedrijf om tot de Atlantic Aircraft Corporation of America en ging hij zijn vliegtuigen in Amerika produceren.